Himpunan kisah-kisah aneh, misteri, seram dan fenomena paranormal yang berlaku di seluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia. Disediakan Oleh PAGparanormal MALAYSIA

Isnin, 12 Oktober 2015

MISTERI KEHILANGAN ANAK-ANAK ORANG ASLI MASIH MENJADI TANDA TANYA..


Misteri kehilangan tujuh murid Orang Asli Sekolah Kebangsaan (SK) Tohoi, Gua Musang, ternyata memberi impak mendalam kepada semua lapisan masyarakat di negara ini.

Sejak seminggu lalu, berita mengenai kes tersebut mula menjadi tumpuan ramai terutamanya selepas penemuan dua orang mangsa yang masih hidup iaitu Mirsudiar Alui, 11, dan Norieen Yaakob,10 di tebing Sungai Perias, Gua Musang Jumaat lalu.


Turut dijumpai bersama kedua-dua kanak-kanak tersebut ialah mayat seorang lagi rakan mereka iaitu Ika Ayel, 9 yang dipercayai baru mati beberapa hari sebelum penemuan.

Selang sehari kemudian, rangka seorang lagi mangsa yang dipercayai milik salah seorang daripada tiga mangsa yang masih hilang iaitu Haikal Yaacob, 8, dan Juvina Daud, 7, Linda Rosli, 8, berjaya ditemui oleh pasukan pencari dan menyelamat tidak jauh daripada lokasi penemuan Mirsudiar dan Norieen.

Sebelum itu pada 7 dan 8 Oktober lalu, polis telah menemui dua rangka kanak-kanak dan salah satunya disahkan milik Sasa Sobrie, 8, yang dijumpai kira-kira 500 meter dari SK Tohoi.

Pada 23 Ogos lalu, media melaporkan kehilangan tujuh murid SK Tohoi dipercayai melarikan diri ke dalam hutan kerana takut dimarahi oleh guru mereka gara-gara mandi di sungai berhampiran tanpa kebenaran.

Rentetan itu, pelbagai spekulasi telah dilontarkan oleh orang ramai di laman sosial, antaranya ialah kisah kanak-kanak tersebut disorok oleh makhluk halus dan dilarikan oleh penculik.

Luar biasa
Penemuan Mirsudiar dan Norieen menimbulkan seribu persoalan dalam kalangan orang ramai termasuk pakar-pakar dalam bidang perhutanan.

Walaupun ditemui dalam keadaan cukup menyedihkan dengan sosok tubuh kurus kering sehingga menampakkan tulang, tidak bermaya, kelaparan dan ketakutan, namun kemampuan mereka meneruskan hidup di dalam hutan tebal selama 47 hari begitu luar biasa.

Kemampuan kanak-kanak tersebut untuk terus hidup tanpa bekalan makanan yang mencukupi dan tempat berlindung bagaimanapun masih kekal misteri.

Memetik kenyataan yang diberikan oleh Ketua Platun RELA Orang Asli Kelantan, Kamal Rami, 50, kehilangan kanak-kanak tersebut merupakan satu misteri yang sukar dirungkai.

Saya percaya sebelum mereka lari meninggalkan asrama sekolah kerana takut dimarahi guru gara-gara mandi sungai, mereka membawa makanan seperti keropok dan biskut tetapi bekalan itu hanya mampu bertahan sehari.

“Apabila makanan tersebut telah habis, mereka mungkin bergantung kepada tumbuhan dan buah-buahan yang terdapat di dalam hutan,” katanya.

Mirsudiar (kiri) dan Norieen mampu bertahan selama 47 hari di dalam hutan tanpa bekalan makanan.

Kenyataan tersebut turut diakui oleh Pengiring Pendaki Gunung Jerai, Kedah, Wan Teh Wan Shaari, 49, yang percaya manusia mampu meneruskan hidup di dalam hutan dalam tempoh waktu panjang.

Beliau yang juga anggota pasukan RELA itu memaklumkan bahawa di dalam hutan terdapat banyak tumbuhan dan buah-buahan yang boleh dimakan oleh manusia.

Saya percaya kanak-kanak ini pasti mahir dengan selok-belok hutan berkenaan memandangkan mereka merupakan anak Orang Asli yang mendiami kawasan tersebut.

“Justeru, mereka sudah mengetahui buah-buahan dan tumbuhan yang boleh dimakan misalnya ubi kayu, pucuk paku, perah dan pisang ,” katanya baru-baru ini.

Wan Teh yang berpengalaman selama hampir 15 tahun sebagai pengiring pendakian menambah kanak-kanak tersebut juga mungkin berlindung di sebuah tempat persembunyian yang selamat.

Ujarnya, tempat tersebut membolehkan mereka berlindung daripada hujan panas dan binatang-binatang buas di dalam hutan.

Masih menjadi persoalan kepada saya bagaimana mereka boleh bertahan dengan begitu lama dengan faktor cuaca dan binatang liar seperti ular, lipan dan kala jengking.

“Di dalam hutan sangat sukar mencari tempat berteduh kecuali di bawah rimbunan pokok besar atau celah-celah akar kayu,” terangnya.

Sementara itu, beliau juga tidak menolak kemungkinan terdapat unsur mistik dalam kes kehilangan pelajar tersebut.

Jelas Wan Teh, kawasan hutan terkenal dengan pelbagai kisah mistik yang kadangkala sukar dipercayai oleh akal manusia.

Kebanyakan hutan mempunyai kisah mistik tersendiri terutamanya mengenai kewujudan makhluk halus seperti perkampungan bunian.

“Jadi, sebelum pendakian saya lebih suka mengingatkan pendaki supaya menjaga adab dan tingkah laku mereka ketika berada di dalam hutan,” katanya yang mempunyai pengalaman sesat di dalam hutan selama tiga jam ketika mendaki Gunung Jerai.

P/S : Sama-samalah kita mendoakan yang terbaik buat mereka yang telah meninggal dunia.
Share:

0 comments:

PAGparanormal Malaysia ©. Dikuasakan oleh Blogger.
BLOG INI MEMAPARKAN KISAH-KISAH ANEH, PELIK, MISTERI DAN FENOMENA PARANORMAL
Official Blog Of 'PAGparanormal Malaysia' known as Pengembaraan Alam Ghaib Crew or Journey To The Unknown Crew

Attention!! Many paranormal investigators believe there are real dangers of a spiritual nature that ghost hunting groups should be aware of.It seems that ghost hunting has become quite a popular endeavor over the last several years. Whether it be a historic location, public venue or a private residence, what could be more exciting than going to a supposed haunted location to seek out the paranormal? Some people say cemeteries are very notorious for sightings of spirits, and many people hoping to get a thrill by going to such places to catch a glimpse these spirits, ghosts or entities.

(When we are investigating, we are always looking out for causes for the activity; but we should always be on alert for dangers that are present around us, both seen and unseen). PAGparanormal Malaysia ©


KNOWING US

Propellerads

Total Pageviews

Facebook Followers

Rakan Blog