Himpunan kisah-kisah aneh, misteri, seram dan fenomena paranormal yang berlaku di seluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia. Disediakan Oleh PAGparanormal MALAYSIA

Selasa, 18 Februari 2014

APA ITU JENGLOT?


Jenglot adalah mahluk berbentuk manusia yang berukuran kecil (sekitar 10-17 cm), berkulit gelap dengan tekstur yang kasar (seperti mumi), berwajah seperti tengkorak dan bertaring, serta memiliki rambut dan kuku yang panjang.

Jenglot boleh ditemui di beberapa wilayah di nusantara, seperti Jawa Kalimantan dan Bali.

Jenglot dipercaya memiliki kekuatan mistik dan memakan darah manusia.Masyarakat Indonesia percaya jenglot sebagai makhluk yang memiliki kekuatan mistik dan dapat mengundang bencana.

Secara realitinya jenglot merupakan seekor `binatang` yang sangat lambat dalam pergerakan dan tidak dapat hidup lama, jenglot hidup di hutan belantara penuh dengan pohon besar untuk dijadikan tempat persembunyiannya. jenglot hanya keluar pada waktu malam kerana tidak mahu terserempak dengan binatang buas dan manusia.

Dan dalam mitos jenglot dianggap memiliki kesaktian/kekuatan mistik seumpama dewa wisnu dengan sakti garuda dan siwa dengan sakti lembu (sakti=wahana/kendaraan/wadah/istri).

Setelah di kaji, jenglot didefinisikan sebagai bukan makhluk hidup yang disahkan oleh pasukan forensik Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo, Jakarta.

Melalui sinaran Xray, tiada unsur-unsur tulang (sebagai penyangga organ mahluk hidup) namun yang mengejutkan ialah maklumat yang diperoleh dari penelitian DNA lapisan kulit jenglot mampu mengelupas.

Setelah diperiksa oleh Dokter Djaja Surya Atmaja dari Universitas Indonesia, ternyata lapisan kulit itu memiliki DNA mirip manusia. Akan tetapi, penyelidikan asal usul jenglot secara lebih lanjut dihentikan kerana pemilik jenglot tidak mengizinkan jenglot dibedah, agar tidak ada hal buruk yang terjadi.

Asal Usul
Jenglot berasal dari [Indonesia], terutamanya di [Jawa]. Mereka kebanyakannya ditemui oleh ibunda [psikik] selepas mereka telah dilakukan upacara ghaib. Jenglot dikatakan tinggal di bawah tanah, di atas bumbung rumah rosak, dan juga di dalam batang pokok yang besar.

Makanan Jenglot
'Penjaga' Jenglot memberi makan makhluk mereka dengan darah, sama ada darah haiwan (kambing) atau darah manusia. Mereka yang memberi makan kepada makhluk dengan darah manusia membelinya secara sah dari Palang Merah Indonesia. Jenglot ini dikatakan tidak minum darah secara langsung. Orang yang meletakkan jenglot terdekat darah, tetapi jenglot itu tidak bergerak atau menyentuh darah. Dikatakan bahawa jenglot akan mendapatkan nutrien darah dengan cara mereka sendiri.

Menjadi Jenglot
Menurut satu legenda Indonesia, Jenglot adalah seorang pertapa yang mahu mempelajari "Ilmu Bethara Karang" atau cara untuk hidup yang kekal. Ia juga dikatakan sebagai pertapa yang menyembah syaitan dan mendapat kuasa tertentu dan keupayaan. Mereka berkata jika seseorang dengan kuasa ghaib besar meditates dalam gua tertentu, mereka akan menjadi jenglot.

Share:
PAGparanormal Malaysia ©. Dikuasakan oleh Blogger.
BLOG INI MEMAPARKAN KISAH-KISAH ANEH, PELIK, MISTERI DAN FENOMENA PARANORMAL
Official Blog Of 'PAGparanormal Malaysia' known as Pengembaraan Alam Ghaib Crew or Journey To The Unknown Crew

Attention!! Many paranormal investigators believe there are real dangers of a spiritual nature that ghost hunting groups should be aware of.It seems that ghost hunting has become quite a popular endeavor over the last several years. Whether it be a historic location, public venue or a private residence, what could be more exciting than going to a supposed haunted location to seek out the paranormal? Some people say cemeteries are very notorious for sightings of spirits, and many people hoping to get a thrill by going to such places to catch a glimpse these spirits, ghosts or entities.

(When we are investigating, we are always looking out for causes for the activity; but we should always be on alert for dangers that are present around us, both seen and unseen). PAGparanormal Malaysia ©


KNOWING US

Propellerads

Total Pageviews

Facebook Followers

Rakan Blog