Himpunan kisah-kisah aneh, misteri, seram dan fenomena paranormal yang berlaku di seluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia. Disediakan Oleh PAGparanormal MALAYSIA

Khamis, 12 Mei 2016

SYAMSUL YUSOF PERJELAS MENGENAI MANTERA SERU IBLIS DALAM FILEM MUNAFIK


Sejak beberapa hari lalu, telah menjadi viral di laman sosial tentang diaolog yang digunakan dalam filem Munafik dimana dia tersebar luas di media sosial.

Menurut seorang pengguna Facebook, katanya ayat seru syaitan yang dibacakan oleh Pak Osman itu adalah ayat yang sebenar dan menurutnya lagi ayat berkenaan tiada sedikit pun tiada cacat celanya.


Jadi beliau mengingatkan supaya orang ramai tidak menonton cerita itu dirumah apa lagi jika di rumah ada anak kecil, syaitan dan jin akan datang memenuhi kediaman anda.

Kerana ianya telah menjadi viral, laman Instagram milik pengarah terkenal, Syamsul Yusof telah menerima soalan bertalu-talu daripada peminat tentang kebenaran dakwaan itu.

Seorang peminat bernama Nurazurawawa telah bertanyakan kepada Syamsul soalan berkenaan.


Akhirnya Syamsul telah tampil menjawab soalan yang dikemukan oleh Nurazurawaa itu di mana ia menafikan apa yang menjadi viral di laman sosial berkenaan.

Berikut adalah jawapan Syamsul.


Maka, dengan jawapan berkenaan, ternyata apa yang ditulis dan disebarkan di laman sosial berkenaan hanyalah rekaan semata-mata dan segala persoalannya terjawab.

Jadi elakkan dari menjadi penyebar khabar angin, selidik dahulu sebelum menekan butang "share" untuk memastikan kita tidak menginayai sesiapa.

Betul cakap Syamsul, sebagai muslim kita jangan taksub atau melampau dengan sesuatu. 



Mantera merujuk kepada kata-kata atau kalimat tertentu yang dibaca atau diucapkan untuk mendapatkan kesaktian atau menyembuhkan penyakit.

Dalam masyarakat tradisional Asia, tanpa mengira latar bangsa atau agama, mantera yang lazimnya didapatkan dari dunia perbomohan atau perdukunan banyak digunakan untuk mengiringi urusan harian antaranya hal keselamatan, ikatan perhubungan, perubatan, seni bela diri malah ilmu kebatinan.

Agama Islam secara jelas melarang penggunaan mantera atau yang seumpamanya, lebih-lebih lagi jika ia disertai ungkapan dan pemujaan yang mencurigakan hingga mencetus kebergantungan seseorang kepada sesuatu kuasa lain selain Allah.

Bagi kes viral seperti yang melibatkan adegan dalam filem Munafik, Syamsul telahpun memberikan jawapan yang diharapkan dapat memberi penjelasan kepada pengikut akaun media sosialnya dan juga penonton filem itu sendiri.

Ia dibuat atas lesen kreatif atas nama hiburan semata-mata, dan seperti kata Syamsul, 'kita tidak perlu taksub atau melampau' dalam sesuatu perkara.
Share:

0 comments:

PAGparanormal Malaysia ©. Dikuasakan oleh Blogger.
BLOG INI MEMAPARKAN KISAH-KISAH ANEH, PELIK, MISTERI DAN FENOMENA PARANORMAL
Official Blog Of 'PAGparanormal Malaysia' known as Pengembaraan Alam Ghaib Crew or Journey To The Unknown Crew

Attention!! Many paranormal investigators believe there are real dangers of a spiritual nature that ghost hunting groups should be aware of.It seems that ghost hunting has become quite a popular endeavor over the last several years. Whether it be a historic location, public venue or a private residence, what could be more exciting than going to a supposed haunted location to seek out the paranormal? Some people say cemeteries are very notorious for sightings of spirits, and many people hoping to get a thrill by going to such places to catch a glimpse these spirits, ghosts or entities.

(When we are investigating, we are always looking out for causes for the activity; but we should always be on alert for dangers that are present around us, both seen and unseen). PAGparanormal Malaysia ©


KNOWING US

Propellerads

Total Pageviews

Facebook Followers

Rakan Blog