Himpunan kisah-kisah aneh, misteri, seram dan fenomena paranormal yang berlaku di seluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia. Disediakan Oleh PAGparanormal MALAYSIA

Rabu, 27 Ogos 2014

TAHUKAH ANDA MAHLUK LEPRECHAUN SAMA SEPERTI TOYOL?


Toyol? Didalam adat resam cerita-cerita hantu yang di momokan oleh nenek moyang orang melayu mahluk "Toyol" adalah sejenih hantu atau jin yang boleh dikatakan mahluk halus yang digunakan untuk tujuan mencuri.Si toyol mampu mencuri dengan menyelinap masuk kesesuatu tempat dengan begitu mudah sekali tanpa dikesan.

Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

Ok..itu sedikit sebanyak cerita singkat mengenai toyol di dalam hikayat cerita-cerita hantu orang melayu.Apa kata kita cuba bandingkan persamaanya dengan mahluk yang lebih kurang samanya identitinya iaitu "Leprechaun" dikenali si kerdil yang kaya.

"Leprechaun" adalah sejenis hantu yang agak famous di kalangan orang Amerika namun ada sesetengah meraka menganggap Leprechaun ini seperti pari-pari jantan dan ada pula mengatakan yang mahluk ini adalah seekor hantu kerdil yang suka mencuri dan menyimpan harta kekayaannya.

Kenakalan mahluk ini juga telah di filemkan sekitar tahun 1983 sebagai filem bergenre komedi seram.Adakah filem ini di adaptasi dari filem toyol yang terlebih dahulu di filemkan pada sekitar tahun 1981?Cuma bezanya kedua dua mahluk ini adalah Leprechaun berbaju dan toyol pula tidak.Dari segi identiti dan misi mahluk ini lebih kurang sama iaitu suka pada emas dan duit.


Share:

0 comments:

PAGparanormal Malaysia ©. Dikuasakan oleh Blogger.
BLOG INI MEMAPARKAN KISAH-KISAH ANEH, PELIK, MISTERI DAN FENOMENA PARANORMAL
Official Blog Of 'PAGparanormal Malaysia' known as Pengembaraan Alam Ghaib Crew or Journey To The Unknown Crew

Attention!! Many paranormal investigators believe there are real dangers of a spiritual nature that ghost hunting groups should be aware of.It seems that ghost hunting has become quite a popular endeavor over the last several years. Whether it be a historic location, public venue or a private residence, what could be more exciting than going to a supposed haunted location to seek out the paranormal? Some people say cemeteries are very notorious for sightings of spirits, and many people hoping to get a thrill by going to such places to catch a glimpse these spirits, ghosts or entities.

(When we are investigating, we are always looking out for causes for the activity; but we should always be on alert for dangers that are present around us, both seen and unseen). PAGparanormal Malaysia ©


KNOWING US

Propellerads

Total Pageviews

Facebook Followers

Rakan Blog